Ο γενετικοΣ και μοριακοΣ ρολοΣ των πρωτεινων AIF (Apoptosis Inducing Factor) στην ενεργοποιηση του εγγενουΣ ανοσοποιητικου συστηματοΣ των φυτων

Τμημα ΕπιστημηΣ ΦυτικηΣ ΠαραγωγηΣ, Γεωπονικο Πανεπιστημιο Αθηνων

2010

Τα φυτά, όπως όλοι οι οργανισμοί, έχουν αναπτύξει ένα εγγενές ανοσοποιητικό σύστημα που τους επιτρέπει να αντιμετωπίζουν μολύνσεις από διάφορα παθογόνα. Η πρώτη γραμμή άμυνας είναι η αναγνώριση των επιτιθέμενων μικροοργανισμών και η παραγωγή διαφόρων ουσιών με στόχο την καταστροφή τους. Η δεύτερη γραμμή άμυνας είναι ο προγραμματισμένος θάνατος των κυττάρων που έχουν προσβληθεί με αποτέλεσμα να περιοριστεί η εξάπλωση της προσβολής.

Ο προγραμματισμένος κυτταρικός θάνατος (ΠΚΘ) είναι μια διαδικασία που πραγματοποιείται φυσιολογικά κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης και άμυνας των πολυκύτταρων οργανισμών αλλά μπορεί να συνδέεται και με σοβαρές παθήσεις όπως καρκίνος και εκφυλιστικές ασθένειες. Έρευνες των τελευταίων χρόνων έχουν αποδείξει την ύπαρξη κοινών βιοχημικών μονοπατιών του ΠΚΘ μεταξύ φυτικών, ζωικών και μικροβιακών κυττάρων αλλά, σε αντίθεση με τους άλλους οργανισμούς, η διαδικασία αυτή στα φυτά δεν έχει εκτενώς μελετηθεί.

Στόχος της μελέτης ήταν η διαλεύκανση μιας ομάδας γονιδίων που εντοπίστηκε στο γενετικό φυτό μοντέλο Arabidopsis thaliana. Τα γονίδια αυτά παρουσιάζουν ομοιότητες με το γονίδιο ΑIF (Apoptosis Inducing Factor) των θηλαστικών, μια φλαβοπρωτεΐνη που σχετίζεται με ασθένειες συνδεδεμένες με φαινόμενα αυξημένης απόπτωσης, όπως η μόλυνση από τον ιό HIV, οι νευροδιαταραχές και τα καρδιακά επεισόδια. Κατά τη μελέτη διαπιστώθηκε για πρώτη φορά ότι τα At- AIF γονίδια παίζουν σημαντικό ρόλο στην ικανότητα ενεργοποίησης του εγγενούς ανοσοποιητικού συστήματος των φυτών και της ευαισθησίας ή ανθεκτικότητάς τους σε μια σειρά σημαντικών παθογόνων των καλλιεργειών.

Τσιτσιγιάννης Δημήτριος, Λέκτορας Φυτοπαθολογίας, Τμήμα Επιστήμης Φυτικής Παραγωγής, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών