Δημιουργια και αναλυση ενοΣ νεου γενετικου μοντελου οστεοπορωσηΣ σε διαγονιδιακα ποντικια που υπερεκφραζουν την κυτταροκινη RANKL

Ερευνητικο Κεντρο Βιοϊατρικων Επιστημων «ΑλεξανδροΣ Φλεμινγκ»

2010

Η οστεοπόρωση είναι χρόνια νόσος που προσβάλλει κυρίως εμμηνοπαυσιακές γυναίκες και χαρακτηρίζεται από χαμηλή οστική πυκνότητα και αυξημένο κίνδυνο καταγμάτων. Ο RANKL αποτελεί τον κύριο μεσολαβητή στην οστική απορρόφηση επάγοντας τη δημιουργία οστεοκλαστών. Πρόσφατα διαπιστώθηκε ότι η φαρμακευτική αναστολή του RANKL παρεμποδίζει αποτελεσματικά την οστική απώλεια και τα κατάγματα σε οστεοπορωτικούς ασθενείς, κάτι που καθιστά τον RANKL ως τον πιο ειδικό στόχο έναντι της οστεοπόρωσης.
Η ερευνητική ομάδα δημιούργησε πρόσφατα ποντίκια που υπερπαράγουν ανθρώπινο RANKL χρησιμοποιώντας μεθόδους γενετικής μηχανικής. Στα πλαίσια της μελέτης αναλύθηκαν τα νέα γενετικά μοντέλα οστεοπόρωσης που προέκυψαν από την υπερέκφραση του ανθρώπινου RANKL. Συγκεκριμένα, χαρακτηρίστηκαν εκτενώς δύο μοντέλα οστεοπόρωσης, ένα με χαμηλή έκφραση του RANKL και ήπια οστεοπόρωση και ένα με ιδιαίτερα αυξημένα επίπεδα RANKL και στοιχεία έντονης οστεοπόρωσης, όπως σοβαρή οστική απώλεια στο σπογγώδες, πορώδη δομή στη φλοιώδη μοίρα του οστού και μειωμένη οστική αντοχή.

Η χορήγηση ενός γνωστού αντι-οστεοπορωτικού φαρμάκου στα μοντέλα αυτά έδειξε ότι η οστική απώλεια παρεμποδίστηκε, γεγονός που τα καθιστά ιδανικά μοντέλα για την αξιολόγηση νέων αναστολέων έναντι του ανθρώπινου RANKL σε προκλινικό επίπεδο. Η ανάπτυξη αυτών των πρώτων ζωικών μοντέλων οστεοπόρωσης που επάγονται από την υπερέκφραση του RANKL θα ανοίξει τον δρόμο για την ανακάλυψη νέων εξειδικευμένων φαρμάκων.

Ντούνη Ελένη, Ερευνήτρια Γ', ΕΚΕΒΕ Αλέξανδρος Φλέμινγκ